Thursday, June 07, 2007

Keasyikan anak2 di waktu ini....

"Syyyh... baby tgh tidur..." Hai lah tak tau nak kata apa semenjak adik dan kakak dapt furby baby ni bkn main lg dia menjaga anak kesayangan diaorg ni... ke hulu ke hilir dok mendukung baby tu. Bagi susu lepas tu burp kan dan bercakap2 lg serta menyanyi2 tu yg buat budak2 tu leka tu...

Dah lalu dah....

Semasa ke Nilai 3 melalui Tol Sg Besi maka merasalah melalui terowong SMART. Sekrg dlm tempoh percubaan jadi masih percuma, esok2 bila dah kena bayar mungkin fikir byk kali juga... Perjalanan pergi ok, cepat dan lancar malah balik juga ok tapi bila dah keluar terowong dan memasuki Jln Tun Razak maka di sini cabaran bermula. Jalan sesak tambah pula masa balik petang hujan lebat jadi jln terowong yg dekat Kedutaan Indonesia tu dah banjir agaknya pam rosak ke atau air byk sgt jd kereta terpaksa bergerak perlahan, kalau kereta tinggi tak menjadi hal tp kalau kereta kecil2 mcm kancil ke kelisa ke mau tersangkut. Kami bernasib baik sbb lepas cepat tp lepas tu jalan tu diaorg tutup terus. Laluan yg menghala ke Seremban memang tersangkut berejam2. Hai bila lah masalah banjir nak pulih.....



Antara tempat di Nilai 3 iaitu Textile Walk....

Ikea magazine for Kitchen




Ikea sentiasa menghantar katalog tahunan ke rumah2 dan sesekali ada selitan tambahan spt Ikea Kitchen ni.













Konsepnya yg praktikal dan menjimatkan ruang menyebabkan ia sgt diminati.







Pilihan yg luas, menyenangkan dan harga yg berpatutan jadi boleh merancang dulu.

Monday, June 04, 2007

Cuti sekolah...

Wah anak2 saya cuti sekolah maka buku pun cuti juga. Tengok tv, berjalan dan bermain sahaja. Tak pelah bagi can dulu terutama dlm menghabiskan masa dgn papanya. Balik dari berjalan hari tu, papanya mengambil cuti maka kami ke KLCC ada book fest juga berjalan2 dan makan2 dan yg paling best tengok wayang cerita SHREK 3. Anak2 seronok dan mak budak pun seronok tengok cerita tu. Mula dulu beli cd SHREK saya tak tengok tapi bila si adik yg masa tu umur tak sampai pun 3 tahun asyik dok mintak cerita tu lama2 tengok juga dan bila dah tengok tak boleh miss lagi. Berulang2 kali tengok sampai masa nenek dia datang melawat kami pun tertengok cerita tu terus suka juga. Begitu pentingnya pengaruh kartun dlm kehidupan anak2 sampai saya tak boleh nak kata apa lagi. Biarlah sbb bila dah usia macam kakak sibuklah pula tengok cerita yg macam High School Musical pula, lagi pening kepala kita nak tapis benda2 yg tak elok tu.

Lepas menonton di TGV yg penuh sesak tu kami ke taman permainan pula. Tgh main2, hujan turun pula apalagi bergegas berlari balik nasib baik tak lencun sbb hujan turun sikit2. Sekarang ni je hujan kalau turun bukan sikit2 tapi sampai banjir KL. Bermula keesokan harinya semasa kami ingin pergi bermain skating di Sunway Piramid hujan turun mencurah2, kesesakan lalulintas jangan cakaplah, bila balik dekat pukul 10 malam di Subang Jaya pun boleh jem lg, heran sungguh macam mana org boleh duduk kawasan yg asyik jem je tu. Ber skating di Skating Rink di Sunway masa cuti sekolah punyalah mahal berbanding hari biasa pulak tu. Semua benda masa cuti sekolah menjadi mahal padahal bila org dah ramai keselesaan dah tak ada maka turunkanlah harga tapi kat sini memang macam tulah lagi ramai lagi nak ketuk harga....

Masa ni jugalah saya nak berjalan jauh sikit dgn mak saya sbb tak payah risau nak kena balik cepat nak ambik budak sekolah tambah sidia outstation. Kami ke Nilai 3 sbb saya tak pernah pergi ke situ. Punyalah terkejut tgk tempat tu sbb punyalah byk brg2 jual dan murah2 dari kedai biasa tapi sbb cuti sekolah punyalah ramai org. Nak cari brg2 perhiasan rumah, perabot, tikar, carpet atau kain langsir mmg berbaloi pergi borong di situ. Cuma saya sbb tak ada benda nak beli jadi saya tak belilah. Hubby saya dengar mesti dia suka sbb saya tak memborong.

Juga tak ketinggalan tempat yg mesti pergi yg ada byk masa membelek ialah IKEA. Punyalah seronok pergi sama perempuan sbb boleh belek abis tambah dia tgh promosi kitchen besar2an apalagi beranganlah.... Best nya tempat tu beli brg sikit pun percuma parkir selama 6 jam lepas tu selain dari IKEA boleh belek kat HARVEY NORMAN lg, AUSSINO cadar yg cantik2 serta curtain MACY yg pelbagai dan macam2 lg lah yg ada kat kawasan situ.

Wednesday, May 30, 2007

Fully booked...

Kalau nak cuti2 Malaysia dlm musim cuti ni nak kena booking awal sbb kalau lambat mmg semua tmpt penuh. Bg kita nak plan awal papanya keje tak menentu. Bila booking siap2 nanti tak dapat pergi tp kalau tak booking kita yg tak dpt pergi, ingat nak ke Genting Highland atau A Farmosa Resort tp semua fully booked jd esok dia cuti dok rumah je lah. Dah penat check internet lg, telefon lagi dah tak kuasa dah....

Bercuti ke Awana Kijal Terengganu

Sempena dgn cuti sekolah saya membawa anak2 bercuti ke Kijal. Perancangan sudah lama semenjak dari bulan Januari lagi sbb melibatkan anggota keluarga yg ramai iaitu adik beradik saya serta adik beradik mak saya bersama keluarga masing2. Tiap2 tahun pun mmg ada percutian tahunan beramai ni tp dah beberapa tahun kami tak dapat ikut sbb takde kat sini. Memandangkan kesibukan masing2 jadi percutian ini di harap dapat mengeratkan lg silatulrahim antara keluarga. Saya memesan pada hubby supaya dia menguntukkan cuti dia utk percutian itu tapi apakan daya dia terpaksa bekerja pada waktu tersebut di saat2 terakhir. Marah pun tak guna sbb bukan dia sengaja....


Percutian bermula dari hari Sabtu tapi kami hanya dapat bersama pada hari Ahad kerana menunggu hubby pergi dulu. Jadi perjalanan bermula sesudah subuh dan tiba jam 10 pagi di sana. Sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur ke Karak dalam waktu yg gelap gelita tu ok je tapi waktu balik mencabar betul terutama selepas Genting Sempah terpaksa menuruni bukit yg curam dan berlekok2 tu tambah waktu petang kereta dan lori banyak. Semuanya ok cuma kena lebih berhati2. Apa pun saya yg memandu di depan di ikuti rapat oleh abang2 saya. Sayang juga mereka pada adik perempuan mrk sorang ni sbb saya sahaja lady driver dlm kumpulan kami.

Perjalanan dari Karak ke Kuantan sekarang ni pun dah senang sbb ada lebuhraya Pantai Timur walaupun hanya siap separuh tapi sudah pun melicinkan perjalanan yg kalau dulu jalan2 yg sempit tulah yg kena bersaing dgn lori2 besar. Sekarang ni perjalanan rasa sekejap je walaupun kita singgah di R & R juga. Kemudahan tempat makan, tandas dan tempat solat yg bersih menyebabkan cuti2 malaysia ni seronok benar. Tapi lepas ni kalau hubby dapat surat saman melebihi had laju harap di maafkan sbb tak sedar je dah laju je.



Anak2 pun tak sabar mengira berapa jauh jarak nak sampai sbb mrk tak sabar menemui keluarga2 yg lain yg telah tiba awal dari kami. Walaupun saya masih lg tgh demam tp demi anak2 yg telah bertungkus lumus belajar terutama kakak yg baru sahaja selesai menghadapi peperiksaan. Malah saya sendiri yg menjadi cikgu di rumah, maklumlah dia byk ketinggalan terutama dlm bahasa Melayu jadi ini rehat utk semua org tapi kesian papa kena kerja. Ramai org di sana malah kakak pun terjumpa kawan sekelas dia juga bercuti di sana.


Memandangkan tempat ni hanya utk berehat semata2 jadi tak adalah nak shopping2 lagi pulak saya pun tak singgah2 tgh2 jln yg byk2 signboard kata jual keropok lekorlah apa ke sbb kat KL pun dah ada jual keropok lekor. Gi je Pasar Keramat semua makanan Pantai Timur ada. Di pintu gerbang Awana Resort tu pun ada deretan kedai2 kecil yg menjual pelbagai benda termasuklah restoran makanan segera KFC. Kat hotel pun ada Arfa batik kalau nak tapi regenya paham2 sendiri.



Sesampai je baru habis letak barang dah di ajaknya kita ke kolam. Mengenangkan pesan hubby mesti jaga anak2 sendiri jadi penat macam mana pun pergilah bawa mereka padahal dah ramai juga sepupu2 yg besar2 serta anak2 saudara yg tgh menunggu tempat ke universiti boleh menengokkan2 budak2 semua.

Anak2 bila jumpa kolam apalagi tak mahu keluarlah jadi habis semua dah hitam legam. Sebelah petang pula berjalan ke pantai sambil meninjau2 aktiviti2 yg ada termasuk berbasikal, naik bot, banana ride, jet ski dan macam2 lagilah. Pantainya bersih dan cantik tapi taklah mandi sgt sbb takut kena air masin jadi baik mandi kolam je. Dan di resort tu selain dari berenang, nak bersukan ke spa ke, pergi driving range ke semua pun ada. Seronok juga berendam dlm jakuzi air panas di tepi kolam itu. Apapun memang best tapi lebih best lagi kalau hubby ada espc bila tgh tengok matahari sedang terbit pagi. Nanti kita pergi lagi ye..... Awana Kijal

Buah tangan dari Jepun...


Hari ni masih lg terasa kepenatan sbb baru balik dari bercuti di awana kijal semalam. Jadi pagi ni tak sempat pun buat bfast utk hubby sbb dia kata tak payah dan tak nak susahkan kita. Jadi lepas dia pergi kerja baru buat sarapan dgn makaroni. Sambil minum duduk mengadap blog2 org sbb ini sahaja peluang membaca sbb tak payah nak kecoh2 pagi2 nak hantar anak sekolah sbb budak2 bercuti selama 2 minggu. Jenuh juga tak habis2 tapi semangat berkobar2 nak baca. Jadi separuh2 dulu lah.

Hari yg kami ke Awana Kijal lah hari hubby berangkat ke Jepun utk meeting, sepatutnya malam sebelumnya tp sbb plane rosak jadi delay ke paginya. Dahlah dia demam pastu delayed, sampai nak review paper lg sblm gi mtg jadi menyedari kesibukannya saya tak kirim apa2 pun utk kawan2 kat Jepun. Harap dimaafi tp kalau nak apa2 bagitau saya nanti saya hantarkan.

Dia balik smlm dgn byk buah tangan dari Jepun... terima kasih june sbb bg buah2 dan sos tu. Susah2 je dgn anak kecik lg berjalan ke ok supa membeli brg2 tu. Terima kasih daun keladi. Dan buat Erika yg sentiasa give the best to us terima kasih bg buah2, cookies dan macam2 lagilah, siap tolong arrange brg for packing dan macam2 yg dia buat utk kami. Dan anak2 saya mmg suka sgt2 dapat buah2an favourite mereka. Kat sini bukan tak ada tapi rasanya tak sama bila dapat dari sana. Terima kasih banyak2....

Saturday, May 26, 2007

Nilai cintamu...

Alkisah seorg puteri terjaga di tengah malam akibat rasa yg tidak sihat sangat. Mahu mengambil ubat, malangnya telah kehabisan akibat kelalaian sendiri tetapi mujurlah ada si putera yg sangat perihatin. Walaupun sudah jam 3 pagi si putera terus ke klinik mendapat kan penawar biarpun dilarang kerana puteri tahu dia kepenatan dan keletihan akibat pekerjaannya sehari2 yg tidak berkesudahan. Si puteri sungguh terharu dgn si putera yg yg memang sudah terbukti akan cinta kasihnya itu. Biarpun pulang ke dlm keadaan terbeban dgn tanggungjawab di luar tapi tetap mengukir senyum dan mengambil berat keadaan isi istananya. Biar istana bagai tongkang pecah, biar riuh bagai pasar, biar tak mampu nak menongkat kelopak mata malah masih jua kena membantu hal ehwal pekerjaan dalam mahligai yg dibina tetapi cinta tak luput di hati. Tiada yg bisa membalas hanya ucapan terima kasih tanda penghargaan. Besar sungguh pengorbananmu sang putera.....

Tuesday, May 22, 2007

Angin ribut...

Tengahari tadi punyalah kuat angin beserta hujan dengan kilatnya. Kita yg duduk rumah taklah sedar sangat apa yg berlaku tapi bila keluar nak ambik kakak balik sekolah barulah nampak pokok tumbang serta daun2 kayu bertaburan. Dah ambik dia, terus dia bercerita pasal bumbung sekolah dia dah diterbangkan angin dan bagaimana paniknya semua org di sekolah dgn kejadian yg tak disangka2 itu. Pagi tadi elok je panas sampai tengahari terus hujan ribut petir.

Nasib baik tak terjadi apa2 pada dia. Dia tak berhenti2 bercerita ttg kejadian yg berlaku terutama ttg semua org menangis jadi dia pun menangis jugalah. Dalam hati dia bukan risau pasal kelas dia tapi pasal mama dia, adik dia, mok dia. Sebenarnya mereka terkejut bila tiba2 bumbung kelas mereka sendiri yg melayang, dahlah mereka tengah menjalani peperiksaan PKSR 1, bila cikgu jerit suruh lari je maka bertaburanlah mereka lari ketakutan. Kertas periksa melayang ke mana dan beg2 ditinggalkan begitu sahaja kerana yg penting diri sendiri dulu. Dalam kekalutan itu adalah 2 org murid kelas lain yg tercedera. Nasib baik tak teruk.

Kejadian yg berlaku sungguh tidak disangka tapi saya kesalkan tindakan cikgu yg panik serta menangis yg menyebabkan murid2 terikut sama. Sepatutnya guru2 yg harus kuat dan tenang dlm menangi krisis barulah dapat dielakan kecederaan itu. Kena bagitau cikgu dia ni....

Sunday, May 20, 2007

Bersamamu...

Jumaat lepas saya makan tengahari bersama seorg kawan. Asalnya saya mengenali sidia kerana terlibat dalam satu urusan tetapi kerana kekerapan berhubung bertukar menjadi teman. Lebih2 lagi saya mengenali nya sebagai seorg balu yg kehilangan suami tercinta, membesarkan 4 org anak yatim yg masih kecil2 lagi sendirian. Hati saya teramat kagum dgn keupayaan beliau yg tabah serta cekal dlm menghadapi kehidupan ini. Walaupun banyak badai yg melanda tetapi beliau tetap tenang malah semangatnya menjadikan kita sendiri turut kuat dlm kehidupan ini. Ini menjadikan saya insaf diri. Terasa betapa bertuahnya org2 yg tersayang masih berada disisi. Inilah masa utk sentiasa menghargai mereka. Saya berharap sidia tetap kuat dan akan menemui kebahagiaan baru suatu hari nanti.

Sebelah malamnya pula saya menyaksikan rancangan Bersamamu... Hiba sungguh rasa hati melihat kehidupan sebuah keluarga yg sangat daif. Walaupun si bapa telah berusaha kuat tapi nasib tidak menyebelahinya jadi kehidupan mereka betul2 susah. Rumah pun tak spt rumah. Makan apalah lagi. Anak ke sekolah pun diejek kawan kerana memakai baju lusuh. Melihatkan anak demam pun sibapa tak mampu utk membawa anak itu ke klinik. Hanya ayat2 Quran yg mampu dibacakan utk anak itu. Malah sibapa itu juga tidur dlm keadaan tidak menjamah apa2 makanan.

Pilu sungguh melihat masih ada yg tak mampu utk makan pun. Kita yg boleh makan pun tak mahu makan. Kalau makan pun memilih yg mahal. Itu belum termasuk yg membazir makanan. Saya selalu menasihati anak2 agar makanan harus dihabiskan, mula2 ambik mesti sikit dulu dan berkongsi makanan. Selagi ada rezeki boleh makan maka hargailah, ingatlah pada yg susah.
Ini baru susah sikit dah merungut bagai nak rak sedangkan org yg susah tetap sabar je. Baru ada masalah sikit dah rasa macam di hujung dunia. Padahal jika kita memandang ke bawah maka kita akan sedar betapa bertuahnya kita. Tangan yg memberi lebih baik dari tangan yg menerima maka sumbang2kanlah buat org yg kurang dari kita.

Saturday, May 19, 2007

Berjalan2 serta shopping yg plg boring....

Shopping yg plg boring bila pergi dgn lelaki... kita kalau belum sampai ke tempat di tuju akan singgah2 di tengah2 jalan sebelum sampai ke tempat membeli belah. Dah sampai pun tapi selagi belum tiba ke tempat brg yg nak dibeli maka kita akan pusing2 ke sana sini dulu tapi kalau dgn si lelaki , mesti pergi terus ke tempat brg yg nak di beli, pendek kata takdelah nak detour ke apa ke. Begitu juga dgn pilihan barang, kalau boleh kita akan pergi selidik dulu jenis barangan dan pilihannya, tapi kalau org lelaki, jumpa je terus ambik je tak payah nak survey ke apa ke. Apa barang nak terus ambik.

Hatta masa berjalan pun begitu juga, kalau nak pergi ke sesuatu tempat maka di situlah sahaja di kunjungi kalau nampak tempat menarik tgh jalan ke... hampeh dia nak berhenti... kalau saja nak pusing2 kenal jalan lg hampeh... bg mereka membuang masa dan tenaga jadi jawabnya malas. Tambah kalau berjalan dgn budak2 lagi tak ingin nak perginya. Budak2 sendiri pun kalau pergi tmn mainan atau kedai mainan, tak apa tapi selain dari tu tariklah muncung masing2.

Itu sebab senang lagi pergi sendiri, nak pergi mana, nak singgah mana atau nak buat apa tak ada org tarik muncung. Tapi mungkin bukan semua lelaki bersikap begitu, ada juga yg lebih suka berjalan.... yg dapat tak suka berjalan ni nasiblah.....

Friday, May 18, 2007

AGM


Sibuk bekerja tapi mesyuarat mesti pergi... kena tunjuk muka kat datuk2 harap2 senang dapat bantuan.

Belated Hari Ibu Dan Hari Guru...

Beberapa hari penyambungan internet terganggu maklumlah katanya port atas bukit, senang kena sambar petir jadi terputuslah hubungan seketika sehingga kini.

Jadi biar lambat ucapan tetap diberi .... Selamat hari ibu dan hari guru....

Tuesday, May 01, 2007

Kenduri, pameran buku dan hari pekerja....

Minggu lepas ada kenduri doa selamat sbb ada adik beradik saya serta keluarga pergi menunaikan ibadat umrah. Alhamdullilah dalam kesibukan orang tidak dapat visa utk ke tanah suci tapi buat mereka semuanya berjalan dgn lancar. Semoga berterusan hingga pulang nanti. Kesian mak saya yg sunyi seketika, saya tidak dapat menemaninya setiap hari kerana hubby pun baru pulang dari kerja luar dan tambahan pula cuti berturut2 hari, jadi di rumah sahaja menemaninya berehat di samping memenuhi kenduri2 lain.

Dalam kesibukan kenduri tahlil keluarga hubby, kenduri kahwin jiran depan rumah kami sempat juga bertandang ke pameran buku. Pameran berlansung dari 27 April hingga 6 Mei di PWTC. Besar sungguh kali ini, macam2 ada sampai rambang mata saya. Ini yg ditunggu2 setelah 2 kali ketinggalan. Bila dapat buku apalagi tak kenal dunia lain dah. Buku2 latihan budak2 pun ada yg dijual Rm1, Rm2 sungguh murah2. Rasa macam nak pergi lagi tapi tak larat ramai sgt orang. Dah beli banyak pun rasa macam tak cukup lagi tambah anak2 pun dah mula menyukai buku2 apalagi sekejap baca pun dah habis dah. Kenapalah mereka tak buat pameran dua kali dalam setahun?

Hari ni cuti hari pekerja... selamat bercuti dan beristirehat sambil menonton konsert 3 diva di tv.

Friday, April 20, 2007

17 april yg berlalu...

Apa agaknya yg istimewa pada 17 April lalu ye... Sebenarnya tak ada apa2 pun... saya tak pernah mengharapkan hari yg istimewa utk diraikan tapi kali ini lebih berbeza mungkin kerana masing2 begitu sibuk sehingga peluang utk bersama sgt kurang jadi saya sangat berharap agar ada satu hari yg boleh saya luangkan masa bersama2 dgn kesayangan2 saya. Satu waktu yg hanya meluahkan dan merasakan perasaan sayang antara satu sama lain. Memang hari2 pun "I love you" tapi ia berbeza bila di fikiran masing2 penuh dgn apa yg telah terjadi hari ini dan apa lagi yg harus dilakukan esok. Bila masing2 pun keluar dgn kereta berasingan dan balik pun berasingan dan tugas2 yg berasingan, terasa hidup pun spt org asing kecuali pada waktu2 malam yg sangat singkat. Itupun kalau ada di rumah tapi kalau berhari2 out station maknanya perhubungan jarak jauh sajalah. Nasib baik dgn kecanggihan teknologi perhubungan itu mudah. Agaknya benar kata org2 tua sayangkan anak tangan2kan tapi sayangkan isteri tinggal2kan.

Apapun terima kasih utk kad dan hadiah cuma tinggal satu lg impian yg di harap menjadi kenyataan. Nak membuatnya menjadi kenyataan tulah yg menyebabkan kesibukan bertambah sibuk lagi.

Macam2 nak cerita....

Tak tahulah macam mana org boleh menguruskan masa dgn melakukan pelbagai perkara dlm waktu yg singkat. Saya nak berblog dari sehari ke sehari terasa makin payah. Padahal macam2 nak cerita. Akhirnya cerita2 itu terkubur begitu sahaja. Bila dah lepas, dah malas nak mengarang balik sebab selalunya masa tgh2 hangat otak pun berputar sama mengeluarkan idea.

Cerita 1

Hari ni saya pergi melawat tapak kerja utk satu sebut harga. Nak masuk kawasan tentera sgtlah susah sbb kena ikut peraturan betul2. Orang pula ramai jadi mula pun lambat. Dahlah saya tak berapa sihat rasa memang lembik habis tapi kalau tak cari kerja mana kerja nak datang.

Kadang2 saya terfikir macam manalah sesetengah org2 buat kerja bila nak daftar pun lambat datang, dah tu tak bawa peralatan yg lengkap, macam buat2 ala kadar je. Dari situ dah nampak tak ada professionalisme dalam kerja mereka, patutnya yg macam tu disingkirkan sahaja dari turut serta tapi pihak jabatan kerajaan sentiasa perihatin dgn org kita maka mereka pun tetap beri peluang. Dan org kita pun mulalah naik lemak.

Kalau dah di beri peluang maka sama lah sahaja dgn kita yg bersungguh2 dan komited yg siap sedia awal2 lagi serta cukup keperluannya. Macam mana lah orang kita nak pergi jauh... Langsung tak ada tekanan yg boleh membantu menggerakkan kita kehadapan. Entahlah...



Cerita 2

Hari tu semua org sibuk dgn budak Yin yg hilang dan selepas dua minggu dia telah berjaya di temui semula. Yg kecohnya pasangan Myanmar yg menyerahkan Yin itu yg di tahan utk siasatan. Ramailah yg memarahi ibubapa Yin. Bagi saya tak patut mereka memarahi ibubapa Yin sbb bukan mereka yg nak mendakwa pasangan Myanmar itu tapi bila dah jadi kes polis maka polis akan menyiasat sehingga ke akar umbi. Apa logiknya menyimpan anak org selama 2 minggu dan telah pun di botakkan dan pelbagai lg kenyataan yg meragukan yg di berikan mereka? Tahu sedih mereka ada 5 anak yg terbiar tp Jabatan Kebajikan Masyarakat ada utk menjaga, bukan terbiar tak ada org bg tempat tinggal dan makanan, yg patut kita salahkan sikap mereka yg menyimpan anak org lain tu. Macam mana perasaan ibu dan ayah budak yg hilang itu? Barang hilang boleh beli ganti tapi anak hilang tak ada gantinya.

Saya pernah terlepas pandang si adik selama 5 minit sahaja tp perasaannya tuhan sahaja yg tahu betapa risaunya. Dahlah jauh di rantau org nasib baik ada jurujual yg perihatin bila melihat kanak2 keseorgan jadi mereka memegang adik sehingga saya tiba. Semenjak itu saya tidak pernah melepaskan dia dari sisi lg. Rasa spt jantung berhenti berdegup bila anak tak ada.

Untung ada org yg perihatin tapi kalau kena macam Yin kat Sogo hari tu dah nampak budak tu berjalan sorang, cctv pun dah tangkap gambar dia keluar sorang tp tak ada yg nak menahan budak itu. Tak ada siapa yg peduli pun. Sekarang ni saya dah tawar hati nak gi Sogo lagi. Kalau di Carrefour pun saya pernah mendengar pengumuman anak cari mak ayah dia maknanya ada lah pekerja dia yg perihatin tapi kat Sogo boleh mereka tak ambil peduli.

Mana boleh nak salahkan mak bapak je sbb kalau anak2 hyper aktif akan terjadi kemungkinan itu takkan kita nak kurung dia tak bagi dia menjalani kehidupan spt anak org lain? Masyarakat harus turut sama perihatin. Macam solat hajat beramai2 di setiap masjid tu baguslah, alhamdullilah dgn izin Allah dapat Yin kembali... kalau tak, jadilah anak org Myanmar. Adalah hikmah di sebalik ini semua. Mengingatkan kita lebih mengawasi anak2 serta perihatin juga dgn keadaan sekeliling.


Cerita 3


Keputusan SPM dah lama keluar sekrg ni menunggu giliran nak melanjutkan pelajaran pula. Sepupu saya dapat sambung Matrikulasi di Gambang, Kuantan tapi dia kata kalau dapat tawaran lain dia akan pergi. Yelah kalau matriks kena habiskan setahun dah tu cgpa kena tinggi baru boleh minta kursus apa yg kita nak, kalau tak ikut suka dialah nak bg kita apa. Pada yg tak berjaya harap bersabar mungkin belum sampai berita. Kalau tak pun berlambak IPTS sekrg ni masuk je, jgn tak belajar sudah. Jgn macam anak saudara sorang ni dah masuk belajar pun masih nak malas2 lagi padahal di luar sana org tertunggu2 peluang nak masuk tau. Yg sepupu tu perempuan yg anak saudara tu lelaki... agaknya memang budak lelaki ni payah sikit bab belajar2 ni....Tak tahulah apa nak jadi diaorang ni....

Saturday, April 07, 2007

Sempat berniaga...


Habis kursus sibuk pula pergi berjualan barang2 di Bangi. Kebetulan ada bazaar jadi dapat tempat utk 3 hari apalagi pergilah bukak barang2 dari Jepun, kain tudung, perhiasan dan pakaian utk di jual. Puas hati juga dgn hasilnya. Yukata pun laku sampai 3 set. Tinggal satu saja lg.

Lepas ni apa pulak nak di rebut..... sementara hubby belum balik dari kerja luar selama sebulan. Dah dia balik nanti langkah terhad sikit takut nanti dia kata tak payahlah macamlah dia tak bagi cukup makan. Sebenarnya saya memang tak suka duduk rumah sahaja jadi baik buat macam2 benda jadi bolehlah belajar benda baru serta bertemu dgn pelbagai jenis orang yg buat kita lebih yakin utk berkomunikasi serta yakin diri. Lepas ni ingat nak pergi belajar lagi ttg kejuruteraan awam ni... Tak tahulah ada masa ke tidak.....

Hari terakhir sempat juga singgah rumah Ani utk bertanya khabar ttg dia. Masih sibuk dgn anak2 serta jualan tart nenas. Jadi kalau sapa2 teringin nak makan tart dia boleh buat tempahan.

(Hiasan di dinding tu ialah hasil kerjatangan nenek mak kawan kakak di Jepun dulu, dia menggunakan washi paper utk membentuk spt hasil lukisan. Cantik sangat. Ramai juga yg beli... ada lagi sesiapa mahu?)

Belajar balik....


Sebagai seorg kontraktor sudah semestinya kena ada ilmu ttg2 pembinaan dan kerja2 berkaitan. Oleh kerana nak membaharui lesen wajib mengikuti kursus jadi apalagi masuk kelas baliklah. Terkejar2 mengantar anak sekolah lalu ke tempat kursus akhirnya dapatlah sijil. Lega....

Thursday, April 05, 2007

Cuti2 Malaysia... Johor Bahru.









Masa cuti sekolah baru2 ni saya berkesempatan membawa anak2 berkunjung ke Johor Bahru. Itulah pengalaman pertama mereka ke bandar itu. Bagi saya spt mengimbas kembali kenangan sewaktu saya kecil boleh dikatakan hampir setiap hujung minggu bapa saya membawa kami ke JB kerana urusan bisnesnya. Kini saya membawa anak2 dan cuba mengimbau tmpt2 yg kami pernah kunjungi.

Ternyata sudah banyak yg berubah. Pantai Lido tidak spt dulu lagi, sekrg ni org akan bersiar2 di Danga Bay. Tempatnya luas ada pelbagai kemudahan spt Festive Street Mall, tmn mainan serta int'l food court yg mengadap laut. Malah kami sempat berbasikal di sekitar sini. Btk2 rumah Johor yg terdapat disini sgt menarik perhatian, cantik dan penuh tradisi. Malah masa makan pun ada iringan muzik angklung yg dimainkan semasa mencuba salah satu warung di rumah itu. Nak membeli belah pun boleh.

Kalau dulu bershopping di Komtar tapi skrg Plaza Angsana, Pelangi atau Jusco yg ada di mana2 atau Tesco dan Giant. Kalau dulu hanya penuh di sekitar bandar tapi sekrg semuanya di agih2kan ke luar bandar spt Larkin, Skudai, Pasir Gudang dsbgnya.



Di sekitar JB tak adalah banyak tempat sgt utk kita lawati tp sempatlah juga kami ke Hutan Bandar - spt namanya hutan dlm bandar. Tmpt rekreasi yg menjadi tumpuan utk menghilangkan ketegangan. Boleh berjogging, bersenam, bermain taman mainan atau anak2 boleh mandi manda di kolam buatan yg ada patung dinosaur dan patung ikan yg terpancut air dari mulutnya. Menggembirakan.

Selebihnya banyak juga masa dihabiskan dgn berenang di kolam mandi tempat penginapan yg mengadap ke Singapura. Bot2 peronda Singapura tak bergerak dok menjaga sempadan perairan yg kini rasanya begitu dekat sgt. Hujung minggu org2 Singapura memenuhi Johor Bahru sampai rasa sesak pula. Sampai tmpt makan pun penuh mereka.

Makan mmg tak ada masalah kerana tempatnya banyak dan semuanya sedap2 belaka terutama Sedap Corner dan Singgah Selalu mmg tempat pilihan anak2. Malah Mee Rebus Pak Wahid pun kegemaran mereka selain dari otak2. pendek kata mmg bertambah2 berat badan. Oklah cuti2 kali ni sekurang2nya tak banyak tempat nak pergi jadi boleh lebih relax dan bersantai sahaja.

Tercari2 ke mana blog menghilang...

Lama tak tulis sbb sibuk tp bila nak menulis blog dah hilang lah pulak.... pening sekejap....